Rola witaminy D w Hashimoto

Coraz więcej mówi się o dobroczynnym wpływie witaminy D na organizm osób chorych na Hashimoto. Na pewno słyszałaś, że na niedobory cierpimy głównie w pochmurne dni, o małej ilości promieni słonecznych. Z naszego artykułu dowiesz się, czemu witamina D jest dla ciebie ważna i jak wspomoże cię w walce z objawami Hashimoto.

Garść informacji o witaminie D

Witamina D jest nazywana “witaminą słońca”, ponieważ jest syntetyzowana w twoim organizmie pod wpływem światła słonecznego. Jesienią i zimą jesteś więc bardziej narażona na jej brak. Najlepiej dostarczać ją do organizmu za pomocą zbilansowanej diety, czyli tłustych ryb, suszonych grzybów, mleka, jajek czy przetworów mlecznych. Witaminę D warto też dostarczać do organizmu za pomocą suplementów, ponieważ wiele osób boryka się z dużymi niedoborami tej witaminy. Zbyt niski poziom witaminy D może doprowadzić do obniżenia nastroju, zmęczenia, chorób układu krążenia, złego stanu kości czy nasilić objawy chorób autoimmunologicznych. Liczne badania pokazują, że niski poziom witaminy D może mieć wiele wspólnego z chorobami gruczołu tarczycy.

Witamina D a choroby autoimmunologiczne

Zauważono, że częstotliwość zachorowań na choroby autoimmunologiczne wzrasta proporcjonalnie do odległości zamieszkania od równika. Lekarze podkreślają, że ma to związek z niskim poziomem witaminy D, a wiele chorób można połączyć z jej niedoborem. Rozwojowi Hashimoto mogą sprzyjać różnorodne czynniki, a jednym z nich jest właśnie niedobór składników odżywczych. Niski poziom witaminy D może przyczynić się do problemów zdrowotnych związanych z gruczołem tarczycowym. Substancja wykazuje bowiem właściwości immunomodulujące, czyli reguluje namnażanie i różnicowanie komórek układu odpornościowego. Badania wykazują również, że w przypadku deficytu witaminy D wzrasta poziom hormonu TSH. Powinnaś wiedzieć, że niedobory witaminy D mogą wywołać zaburzenia wchłaniania wapnia w jelitach. Zauważono również korelację między poziomem witaminy D a ilością przeciwciał antytarczycowych. Aktywność substancji związana jest ze specyficznymi receptorami obecnymi w jądrze komórkowym. Dzięki nim witamina D wpływa na profilowanie i wzrost komórek.

Suplementacja witaminy D

Zimą, jesienią oraz wczesną wiosną jesteś bardziej narażona na niedobory witaminy, ponieważ ilość promieniowania UVB docierająca do naszej strefy klimatycznej jest zbyt niska. Prawidłowy poziom wynosi 60-80 ng/L. Mając Hashimoto wykonuj badania regularnie, aby sprawdzić czy dobrana suplementacja jest prawidłowa. Dawkę suplementu ustala lekarz analizując badania krwi oraz twój stan zdrowia. W przypadku osób dorosłych, zdrowych dawka dzienna to 800-2000 j.m. U pacjentów z Hashimoto początkowa suplementacja może obejmować dawki znacznie wyższe. Taki rodzaj suplementacji powinien być przeprowadzony pod czujnym okiem lekarza. Dobrym rozwiązaniem jest dieta bogata w witaminę D, czyli np. ryby i jajka. Liczne badania pokazują pozytywne działanie witaminy D na cały organizm. Jej zadaniem jest regulowanie gospodarki wapniowo-zasadowej, wspomaganie zdrowia psychicznego oraz synteza hormonów płciowych.

Dlatego, jeśli odczuwasz zmęczenie i zauważasz obniżony nastrój, sprawdź w pierwszej kolejności, jaki masz poziom witaminy D.

Pokaż znajomym:
Facebooktwitterlinkedin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top