kurkuma

Niezwykła moc kurkumy w leczeniu Hashimoto

W codziennym życiu stosujemy wiele sposobów, pomagających zmniejszyć objawy Hashimoto i cieszyć się dobrym nastrojem. Stosując banalne z pozoru rady, możesz pomóc sobie i swojemu organizmowi. Żółta barwa kurkumy oraz jej charakterystyczny smak i zapach są Ci zapewne znane jako składnik przyprawy curry. Roślina ta jest chętnie wykorzystywana w daniach kuchni azjatyckiej uwielbianej przez wiele osób. Co ciekawe kurkumą wiele lat temu zainteresował się również świat nauki i medycyny. Pewnie jesteś ciekawa dlaczego? Okazuje się, że przyprawa może wspomagać Cię w codziennych zmaganiach z objawami Hashimoto i działa dobroczynnie na Twój organizm. Opowiemy Ci o kolejnym sposobie wspomagania Twojej drogi do zdrowia i dobrego samopoczucia.

Czy wiesz czym jest kurkuma?

Roślinę uprawia się przede wszystkim w Azji, a jej druga nazwa to szafran indyjski. W 100 gramach kłączu mamy 390 kcal, co stanowi bogate źródło energii. Przyjrzymy się teraz bliżej bardziej szczegółowemu składowi: 70% stanowi skrobia, czyli węglowodany, 6% to białko, a tłuszcze 5%. Co ciekawe, przyprawę stosuje się od ponad 4 tysięcy lat podczas gotowania, obrzędów hinduizmu oraz medycynie Dalekiego Wschodu. Kurkuma zawiera dużo naturalnych barwników, dlatego możesz zauważyć, że brudzi skórę. Przed sproszkowaniem roślina przypomina korzeń imbiru. Kupuj kurkumę w małych ilościach i trzymaj z daleka od promieni słonecznych. Zauważyłyśmy też, że z czasem smak kurkumy wietrzeje. Spożycie kurkumy dostarczy do Twojego organizmu witaminy, składniki mineralne (wapń, potas, żelazo), witaminy z grupy B i witaminę C.

Kurkumina, czyli najcenniejszy składnik kurkumy

Substancja jest najważniejszym składnikiem rośliny. Kurkumina wykazuje bardzo szeroki zakres działania prozdrowotnego dla Twojego organizmu. Działa na poziomie komórkowym i ma silne właściwości przeciwwirusowe, przeciwzapalne i antybakteryjne. Dostępne w sklepach sproszkowane kłącze kurkumy nie składa się w 100% z kurkuminy. Zawartość procentowa może się różnić w zależności od jakości produktu. Procent ten wynosi od 2,5% do 4%, gdzie 4 oznacza produkt wysokiej jakości. Dość częstym problemem jest zbyt szybki metabolizm w przewodzie pokarmowym oraz niska biodostępność. Ma to wpływ na słabsze działanie kurkumy.

Jak kurkuma działa na Hashimoto?

Troszcząc się o nasze i Wasze samopoczucie zapoznałyśmy się z wieloma badaniami naukowymi dotyczącymi dobroczynnego działania kurkumy. Naukowcy jasno stwierdzili, że roślina pozwala zahamować rozwój wielu chorób, dzięki aktywności antyoksydacyjnej.

Przyjrzyj się bliżej zaletom spożywania kurkumy:

1. Łagodzenie stanu zapalnego
Jak doskonale wiesz choroba Hashimoto wiąże się ze stanem zapalnym odczuwanym przez Ciebie w zmęczeniu mięśni, braku siły czy tzw. “guli w gardle”. Liczne badania potwierdzają, że kurkuma reguluje poziom cytokin Th1 odpowiedzialnych za niedoczynność tarczycy.

2. Hamowanie rozwoju guzków
Trwają badania nad antynowotworowym działaniem kurkumy. Wielu naukowców zauważyło, że jednoczesne podawanie leków i kurkumy zwiększa skuteczność leczenia i doprowadza do zahamowania rozwoju komórek rakowych.

3. Poprawa koncentracji
Często występuje u Ciebie mgła mózgowa? Masz problemy ze skupieniem uwagi? To dość częste problemy u osób z Hashimoto. Kurkuma pobudza procesy naprawcze w mózgu i dzięki obecności BDMC niszczy złogi białek wywołujących zaburzenia pamięci.

4. Wsparcie dla Twoich jelit i układu pokarmowego
Roślina wzmacnia barierę jelitową i pomaga zwalczyć efekt tzw. “nieszczelnego jelita”. Wykazuje ochronne działanie, dzięki czemu zapobiegnie dolegliwościom żołądkowo-jelitowym. Wspomoże również pracę Twojej wątroby dzięki działaniu żółciotwórczemu i żółciopędnemu.

Do czego możesz dodać kurkumę?

Dobroczynną kurkumę możesz śmiało dodawać do wielu dań. Sprawdzi się jako dodatek do marynat, sałatek, koktajli, ryżu czy zup kremów. Idealna do włączenia do diety Hashimoto! Kurkumę możesz wykorzystać do przygotowania złotego mleka lub dodać do mleka na owsiankę czy do płatków na śniadanie. Przyprawa sprawdzi się również jako dodatek do ciasta na pierogi lub słodkich i wytrawnych wypieków. Starty korzeń kurkumy możesz zetrzeć do herbaty, aby uzyskać aromatyczny i rozgrzewający napar.

Podpowiem Ci jeszcze, że kurkumę możesz kupić w postaci korzenia lub jako sproszkowaną przyprawę. Dzienne spożycie nie powinno przekroczyć 8 gramów, czyli około 2,5 łyżeczki.

A może suplementacja?

Najpotężniejszą siłą w kurkumie jest właśnie jej aktywny składnik kurkumina. W przypadku przewlekłego stanu zapalnego tarczycy dobrym rozwiązaniem jest suplementacja. W sieci znajdziesz bardzo dużo preparatów z wysoką zawartością doskonale przyswajalnej kurkuminy. Jeśli chcesz poczuć jej dobroczynne działanie warto suplementować ją przez 2-3 miesiące i obserwować jak wpływa na Twój organizm. Pamiętaj, że Hashimoto to stan zapalny i podstawową drogą wspierającą Twoje zdrowie jest jego wyciszenie. Kurkumina to doskonały pomysł na takie wsparcie dla organizmu. 

Pokaż znajomym:
Facebooktwitterlinkedin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top