Jak to w końcu jest z tym glutenem w Hashimoto?

Kontrowersje wokół glutenu

W przypadku Hashimoto nie ma chyba drugiego tak kontrowersyjnego tematu, jak ten dotyczący glutenu. Od kilku lat mamy dwa obozy – jeden jest za całkowitym wykluczeniem glutenu z jadłospisu, drugi twierdzi, że nie ma takiej potrzeby. To jak to w końcu jest? Zapytałyśmy specjalistów oraz dotarłyśmy do najnowszych badań.

Co na to badania?

Zwolennicy diety bezglutenowej często powołują się na badania. Okazuje się, że istnieje jedno badanie kliniczne, które przeprowadzono u osób z chorobą Hashimoto. Były to kobiety, z prawidłowym poziomem TSH i hormonów tarczycowych oraz podwyższonymi anty – TPO, pozytywnym mianem  anty – tGT i badaniem USG wskazującym na Hashimoto. Nie miały również choroby trzewnej. Kobiety te podzielono na dwie grupy – badaną (na diecie bezglutenowej, 16 osób) oraz kontrolną (na diecie zawierającej gluten, 18 kobiet). Przeciwciała przeciwtarczycowe anty – TPO oraz anty – TG spadły o 24% w grupie badanej, ale mimo to nadal były podwyższone. Zauważono natomiast wzrost stężenia witaminy D o 25%. W grupie kontrolnej nie zauważono zmian. Warto zadać sobie pytanie czy badanie na 16 osobach może być reprezentatywne dla wszystkich osób chorujących na Hashimoto?

Najnowsze badania pokazują również, że 5-22% pacjentów z Hashimoto posiada przeciwciała charakterystyczne dla celiakii. W przypadku diagnozy celiakii dieta bezglutenowa jest obowiązkowa. W niektórych badaniach zaobserwowano, że u osób z celiakią stosujących dietę bezglutenową doszło do zmniejszenia przeciwciał przeciw tarczycy. Jest kilka badań, które wskazują na pozytywny wpływ diety bezglutenowej przy niedoczynności tarczycy, ale bez choroby autoimmunologicznej. (opracowanie własne na podstawie artykułu P. Ihnatowicz „Gluten w chorobie Hashimoto”, Food Forum nr 6(34)/2019, str.69-70)

A co na to chorujący?

Osoby, które przeszły na dietę bezglutenową wskazują wiele pozytywnych zmian. Przede wszystkim spadek masy ciała, lepsze samopoczucie, brak bólu brzucha. Często dzieje się tak, że w takiej sytuacji zmianie ulega cały sposób żywienia. Eliminacja pieczywa, makaronów, pierogów, naleśników itp. sprawia, że trzeba to czymś zastąpić. Najczęściej warzywami, mięsem, ryżem, kaszami. To powoduje chudnięcie, a cała wina za nadprogramowe kilogramy spadała na gluten. Ważna kwestią jest również problem, kiedy wyżej wymienione glutenowe produkty zamienia się na sztucznie, pozbawione glutenu i nafaszerowane chemią. Słowo „bezglutenowe” na opakowaniu nie oznacza zdrowe.

Dieta bezglutenowa, jeśli ktoś decyduje się ją stosować, powinna być odpowiednio zbilansowana. Warto wtedy skorzystać z pomocy dobrego dietetyka.

A co z pszenicą?

O ile co do glutenu zdania są mocno podzielone, to w przypadku pszenicy większość specjalistów jest zgodna. Wiele osób spożywa jej po prostu za dużo.  Brakuje różnorodności i spożywania innych zbóż.

Warto przytoczyć tutaj badanie dotyczące występowanie nietolerancji pokarmowych IgG-zależnych u 90 kobiet z chorobą Hashimoto. U wszystkich stwierdzono nietolerancję pokarmową, a prawie 84% z nich miało nietolerancję na 3 i więcej alergenów. Poza „wielką piątką” wymienioną poniżej należy też wspomnieć o kukurydzy, na którą nietolerancja wystąpiła u prawie 42% osób. (Gier D.: Ocena częstości występowania IgG-zależnych nietolerancji pokarmowych u pacjentek z chorobą Hashimoto. W: Wybrane problemy dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób przewlekłych 2016, str. 49-56.)

5 najczęściej występujących nietolerancji pokarmowych w chorobie Hashimoto:
1 – Pszenica (prawie 92% badanych)
2 – Jaja kurze (84%)
3 – Mleko krowie (66%)
4 – Drożdże (66%)
5 – Gluten (49%)

Sięgnij po wsparcie

Podsumowując, nie ma zbyt wielu badań, które potwierdzałyby pozytywny wpływ diety bezglutenowej na chorobę Hashimoto. Jedynym wskazaniem do całkowitego odstawienia glutenu jest celiakia. Jaką więc dietę powinny stosować osoby z chorobami autoimmunologicznymi? Podstawą jest dieta przeciwzapalna. Do tego różnorodna, nie przetworzona, z dobrej jakości składników. Dieta powinna być indywidualnie dopasowana i zbilansowana, najlepiej przez dobrego dietetyka. Każda osoba z Hahsimoto jest inna i potrzebuje indywidualnego traktowania. Pamiętaj również, że dieta, w której masz mnóstwo wykluczeń, z jednej strony może spowodować u Ciebie niedobory pokarmowe, a z drugiej wywołać stres, który doprowadzi do zaostrzenia objawów choroby. Zachowaj zdrowy rozsądek i obserwuj swoje ciało i jego reakcje. Skorzystaj ze wsparcia, jeśli masz mętlik w głowie i nie wiesz od czego zacząć. Już 18 stycznia organizujemy szkolenie w Warszawie, podczas którego rozwiejemy więcej mitów dotyczących Hashimoto i damy Ci konkretny plan działania, abyś nie musiała radzić sobie z tym sama. Zapisz się już dziś!

 

OGARNIJ HASHIMOTO W 6 MIESIĘCY! ZAPISZ SIĘ JUŻ DZIŚ – kliknij

 

Pokaż znajomym:
Facebooktwitterlinkedin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top