Mgła mózgowa w hashimoto

Mgła mózgowa w hashimoto

Mgła mózgowa w hashimoto

Mgła mózgowa (z ang. brain fog) nie jest oficjalnie uznana za chorobę, ale doświadcza jej wiele osób chorujących na choroby autoimmunologiczne. Jakiś czas temu została ujęta w klasyfikacji zaburzeń psychicznych (z ang. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM) w kategorii „zaburzeń poznawczych niesklasyfikowanych gdzie indziej”. Inaczej określana bywa jako mgła psychiczna (z ang. mental fog) oraz zmętnienie świadomości (z ang. clouding of consciousness), co dobrze oddaje stan, w jakim się znajduje osoba, która jej doświadcza: zmaga się z zaburzeniami pracy mózgu, które powodują m.in. problemy ze skupieniem, zapamiętywaniem i zmęczeniem. Poniżej znajdziesz dokładną listę objawów:

Objawy mgły mózgowej

Do najczęstszych objawów mgły mózgowej należą: problemy z koncentracją, zaburzenia pamięci, przewlekłe zmęczenie, nadmierna senność, obniżenie motywacji, zapominanie nazw przedmiotów, problemy ze skupieniem uwagi na wykonywanych czynnościach, zaburzenia świadomości, uczucie dezorientacji, problem z doborem właściwych słów.

Przyczyny mgły mózgowej

Do przyczyn mgły mózgowej należą zaburzenia wydzielania neuroprzekaźników. Kluczowe neuroprzekaźniki, tzw. czwórka sygnalizacji mózgowej, wpływające na nastrój, koncentrację uwagi oraz zapamiętywanie to: dopamina, serotonina, acetylocholina, kwas gamma aminomasłowy (GABA). Ich zadaniem jest przenoszenie sygnału pomiędzy neuronami. Szczególne znaczenie ma podwyższenie poziomu dopaminy (zazwyczaj w wyniku stresu, przekraczającego trybu życia, nadużywania kofeiny) oraz obniżenie poziomu acetylocholiny, która odpowiada za pamięć, koncentrację, bierze udział w procesie regeneracji oraz pracy mięśni.

W powstawaniu mgły mózgowej podkreśla się także rolę odwodnienia organizmu (mózg w 80 proc. składa się z wody, więc kiedy nie pijemy odpowiedniej ilości płynów, jako jeden z pierwszych jest narażony na skutki odwodnienia), zbyt małej lub zbyt intensywnej aktywności fizycznej (w obu przypadkach organizm odbiera to jako stres fizyczny), nadmiaru informacji (przebodźcowanie informacjami, brak regularnych przerw na regenerację mózgu nadwyrężają jego kondycję), niedoboru snu (regularne niedosypianie może powodować trwałe zmiany w mózgu). Podłożem brain fog mogą być również procesy zapalne związane ze stresem oksydacyjnym (tlenowym). Mgła mózgowa może być krótkotrwała – np. na skutek deficytów snu, przepracowania, stresu; lub chroniczna – na skutek problemów zdrowotnych. Wtedy znacząco wpływa na jakość życia.

W jakich schorzeniach może występować mgła mózgowa?

Niektórym schorzeniom związanym ze zmęczeniem, stanem zapalnym i zaburzeniami równowagi cukru we krwi – takim jak niedoczynność tarczycy – często towarzyszy mgła mózgowa. Inne schorzenia, które często powodują objawy mgły mózgowej, obejmują fibromialgię (przewlekła choroba reumatyczna), cukrzycę i stwardnienie rozsiane. Ostatnio zauważono, że mgła mózgowa pojawia się także u osób, które przeszły ciężko SARS-CoV-2. Poniżej znajdziesz listę najczęstszych schorzeń, którym towarzyszy mgła mózgowa:

  • choroby autoimmunologiczne, m.in. hashimoto (w hashimoto obok ataku autoimmunologicznego na tarczycę często występuje również atak autoimmunologiczny na mózg). Kiedy mózg jest niedożywiony, nasilają się stany zapalne w organizmie i organizm sam sobie znajduje wroga, atakując kolejne narządy,
  • encefalopatia wątrobowa – zaburzenia neurologiczne i psychiatryczne spowodowane nagromadzeniem toksyn w organizmie w wyniku uszkodzenia wątroby,
  • encefalopatia Wernickego, zwana encefalopatią alkoholową – zespołu objawów o podłożu neurologicznycm spowodowanych ubogą w tiaminę dietą i przewlekłym spożywaniem alkoholu,
  • toczeń rumieniowaty – przewlekła choroba autoimmunologiczna, atakująca różne narządy ciała (skórę, stawy, krew, nerki i ośrodkowy układ nerwowy), towarzyszy mu pojawiająca się na twarzy wysypka w kształcie motyla,
  • borelioza – zakaźna choroba wieloukładowa spowodowana przez bakterie z rodzaju krętki,
  • skutek zarażenia koronawirusem SARS-CoV-2 (obserwacje poczynione przez lekarzy w czasie pandemii COVID-19). Również inne infekcje wirusowe lub bakteryjne mogą prowadzić do mgły mózgowej.

Mgła mózgowa a hashimoto

Dr Izabella Wentz, autorka książki „Hashimoto. Jak w 90 dni pozbyć się objawów i odzyskać zdrowie” wyróżnia cztery czynniki, które są głównymi przyczynami mgły mózgowej u osób z niedoczynnością tarczycy. Są to: niewystarczający poziom hormonów tarczycy, stany zapalne w organizmie, zaburzenia równowagi cukru we krwi i przepuszczalność jelit.

Hormony tarczycy (w tym T3 i T4) wpływają na prawie każdy aspekt pracy mózgu, w tym na neurogenezę (produkcję neuronów). Obniżony poziom hormonów tarczycy, który występuje u osób chorujących na hashimoto, automatycznie wpływa na funkcjonowanie mózgu.

W przypadku hashimoto tarczyca nie tylko gorzej w wydziela hormony, ale też mamy do czynienia z sytuacją, gdy układ odpornościowy identyfikuje komórki tarczycy jako obce lub szkodliwe substancje i wytwarza przeciwciała, które atakują te komórki. Ten atak prowadzi do zapalenia i uszkodzenia komórek wytwarzających hormony tarczycy. Następnie w organizmie wytwarza się przewlekły stan przeciążenia układu odpornościowego, dochodzi do dysbiozy jelit, zaburzeń trawienia i gorszego uwalniania hormonów tarczycy. Wszystkie te stany podsycają stan zapalny, który wpływa nie tylko na tarczycę, ale także na mózg. Taki stan będzie się utrzymywał, dopóki czynnik zewnętrzny nie zainterweniuje i nie przerwie tego cyklu.

Powstawaniu mgły mózgowej w hashimoto sprzyja brak równowagi cukru we krwi, który jest powszechny u osób z chorobami tarczycy. Kiedy spożywamy duże ilości cukru – często w postaci pokarmów wysokowęglowodanowych – trzustka musi uwolnić większe ilości insuliny, aby obniżyć poziom cukru we krwi. Te skoki insuliny mogą powodować zbyt niski spadek poziomu cukru we krwi i prowadzić do obniżenia poziomu glukozy (cukru prostego, który organizm wykorzystuje jako paliwo) w mózgu. Zmniejsza to funkcje poznawcze, „głodząc” mózg i pozbawiając go źródła energii.

Kiedy twoje jelita są w stanie zapalnym, najprawdopodobniej twój mózg też. Istnieje tak silne połączenie między mózgiem a jelitami, że niektórzy naukowcy określają jelita mianem „drugiego mózgu”. To połączenie nazywamy osią mózg-jelito. I tak jak jelito utrzymuje barierę ochronną, która zapobiega przedostawaniu się niepożądanych substancji, tak mózg ma barierę krew-mózg. Wiele potencjalnych przyczyn mgły mózgowej może być spowodowanych złym zdrowiem jelit.

Jak przywrócić tzw. clear brain, czyli czysty umysł?

Aby dotrzeć do pierwotnej przyczyny mgły mózgowej w hashimoto, trzeba zacząć od podstaw. Optymalizacja hormonów tarczycy powinna być pierwszą rzeczą, którą zrobisz, aby przeciwdziałać mgle mózgowej.

Wsparcie jelit. Ponieważ wiele przyczyn mgły mózgowej (i samego hashimoto) jestzwiązanych ze złą kondycją jelit, kolejnym krokiem powinno być sprawdzenie stanu jelit pod kątem ewentualnych alergii, nadwrażliwości czy nietolerancji pokarmowych, które mogą prowadzić do przepuszczalności jelit. Może się okazać konieczne wyeliminowanie niektórych produktów z diety. Ważnym czynnikiem jest też wspieranie prawidłowego trawienia spożywanego pokarmu (uzupełnienie enzymów trawiennych, przyjmowanie wysokiej jakości probiotyku).

Uzupełnienie niedoborów minerałów i witamin. Na pracę mózgu wpływają niedobory cynku, wapnia, elektrolitów, witamin z grupy B12 i B6 oraz witaminy D3 – czyli niedobory, które najczęściej występują przy chorobach autoimmunologicznych. Badania pod kątem tych niedoborów i w razie konieczności wdrożenie odpowiedniej suplementacji to kolejny ważny krok.

Stres. Uznawany jest za koło napędowe stanu zapalnego w organizmie i przyczynę chorób autoimmunologicznych. Przyjrzyj się swojemu stylowi życia zarówno pod kątem tego, czy doświadczasz stresu fizycznego (np. niedobór snu, brak aktywności fizycznej albo przeciwnie: nadmiar treningów), jak też stresu psychicznego (w jakim stopniu stres towarzyszy ci na co dzień, czy doświadczasz stresu długotrwałego, chronicznego, który jest szczególnie wyniszczający dla organizmu). Z naszych ankiet przeprowadzonych na ponad 2 tysiącach osób chorujących na hashimoto wynika, że u ok. 90% chorobę poprzedził silny długotrwały stres lub trudne przeżycia z dzieciństwa. Oczywiście stresu nie da się całkowicie wyeliminować, ale ważne jest, by poznać narzędzia jego skutecznego rozładowywania.

Wyrównanie rytmu dobowego. Zegar biologiczny człowieka reguluje wiele ważnych funkcji organizmu, takich jak poziomy hormonów, sen czy metabolizm. Organy człowieka mają swoje godziny, kiedy najlepiej pracują i kiedy powinny się regenerować. Zaburzając ten naturalny rytm, fundujemy organizmowi stres i go rozregulowujemy.I tak ważna jest pora kładzenia się spać (najlepiej do godz 22.30, ponieważ od 21.00 wzrasta produkcja melatoniny, hormonu snu) oraz długość snu (jak podaje American Thoracic Society, najzdrowiej jest spać 7–9 godzin). W wyregulowaniu rytmu dobowego ważna jest regularność, czyli codzienne kładzenie się spać o tej samej porze.

Odpowiednia dieta. Optymalna dla osób z hashimoto jest dieta przeciwzapalna śródziemnomorska. Wycisza stany zapalne, czyli harmonizuje układ autoimmunologiczny i reguluje pracę tarczycy. Dieta śródziemnomorska jest oparta na jednonienasyconych kwasach tłuszczowych, awokado, oliwie z oliwek, orzechach, owocach morza, rybach i produktach nieprzetworzonych. Ważna jest odpowiednia ilość kalorii, gdyż zbyt kaloryczne diety zwiększają stany zapalne.

Dodatkowe wsparcie adaptogenami (substancje pochodzenia roślinnego, które zwiększają zdolności adaptacyjne organizmu). Pracę Twojego mózgu mogą wspomóc takie adaptogeny jak: Gotu Kola (wąkrota azjatycka), Bacopa Monnieri (bakopa drobnolistna) i Ginko Biloba (miłorząb dwuklapowy). Efekty są zauważalne po około 8 tygodniach.

My również kiedyś zmagałyśmy się z mgłą mózgową. Doskonale rozumiemy, jak się z tym możesz czuć. Wprowadzenie powyższych zaleceń bardzo poprawiło jakość naszego życia. Z mgłą mózgową jest tak, jak z innymi objawami hashimoto. Powinnaś zachować czujność. Jeśli na stałe nie zmienisz pewnych codziennych nawyków, to objawy mogą wracać. Wystarczy, że „zarwiesz” kilka nocy lub będziesz miała bardziej stresujący czas w swoim życiu, a mgła mózgowa może się nasilić. Najważniejsze jednak jest to, że masz ogromny wpływ na swoje zdrowie i wyeliminowanie uciążliwych objawów. I tego ci życzymy!

Źródła:

1 https://axonlabs.io/pages/yes-brain-fog-is-real-and-heres-how-to-fix-it
2 https://www.health.harvard.edu/blog/what-is-covid-19-brain-fog-and-how-can-you-clear-it-2021030822076
3 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5442970/

 

Pokaż znajomym:
Facebooktwitterlinkedin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to top