zmęczenie

Jak pokonać zmęczenie w Hashimoto?

Leczysz się, prowadzisz zdrowy tryb życia, a nadal odczuwasz przewlekłe zmęczenie? Ten problem dotyczy wielu osób, z którymi rozmawiamy i które biorą udział w naszych szkoleniach. Ten problem dotyczy wielu osób, z którymi rozmawiamy i które biorą udział w naszych szkoleniach. Jego źródeł może być wiele i nie zawsze to wina Hashimoto. Pamiętaj-prowadząc odpowiednią higienę życia możesz czuć się lepiej i możesz świadomie eliminować objawy zmęczenia.  Zerknij, jak możesz sobie pomóc, przygotowałyśmy dla Ciebie garść cennych porad 🙂 A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, obejrzyj nasze szkolenie o tym samym tytule. Dzielimy się tam naszym doświadczeniem w kwestii zmęczenia w Hashimoto i tym, jak sobie poradziłyśmy.

Skorzystaj z pomocy lekarza

Jeśli mimo prawidłowej diety, odpowiedniej ilości snu i przyjmowania leków, nadal odczuwasz zmęczenie, powinnaś udać się do specjalisty. Nie ignoruj tego problemu, tylko udaj się po pomoc do doświadczonych lekarzy. Warto upewnić się, czy masz dobrze dobraną dawkę leku. Lekarz z pewnością zleci wykonanie badań: TSH, FT3, FT4, które pokażą stan Twojej tarczycy. Specjalista może zmienić dawkę leku lub zaproponować inne rozwiązanie, np. terapię preparatem Novothyral zawierającym T3 i T4.

Może to anemia?

Schorzenie bywa nazywane złodziejem energii, a osoby z Hashimoto są bardziej narażone na niedobór żelaza. Do anemii przyczynia się także niedobór witaminy B12 oraz kwasu foliowego. Chorobę wykryjesz wykonując badania krwi. W niektórych przypadkach konieczne będzie wykonanie dodatkowych badań, np. poziomu witaminy B12 czy kwasu foliowego.

Sprawdź wątrobę

Badania dowodzą, że u niektórych osób zmęczenie jest wywołane przez niezdolność organizmu do eliminowania toksyn. Toksyny te mogą być wywołane zaburzeniem równowagi flory bakteryjnej w jelitach. Związki wypełnią wątrobę i będą mieć wpływ na odczuwanie silnego i przewlekłego zmęczenia. W wątrobie również zachodzi większość konwersji FT4 do FT4. Jeśli wątroba nie pracuje prawidłowo, to będzie to wpływać na twoje samopoczucie i złe wyniki badań. Poproś lekarza o skierowanie na badania, np. próby wątrobowe. Jest to badanie, które warto wykonywać przynajmniej raz w roku, szczególnie jeśli przyjmujesz leki, suplementację lub stosujesz antykoncepcję.

Zwróć uwagę na nadnercza

Twoje zmęczenie może być objawem problemów z nadnerczami, czyli gruczołami odpowiedzialnymi za reagowanie na stres. Zabiegany styl życia, długotrwały stres, brak snu czy intensywne treningi mogą znacznie osłabić nadnercza. Nie będą wówczas w stanie produkować odpowiedniej ilości DHEA, adrenaliny i kortyzolu. Skutkiem tego może być wyczerpanie, niskie libido, przybieranie na wadze, huśtawka nastrojów, migreny, zawroty głowy, światłowstręt.

Sprawdź poziom cukru

Powinnaś wiedzieć, że wszelkie zaburzenia poziomu glukozy we krwi są szkodliwe dla osób z niedoczynnością tarczycy. Problemy z glukozą powodują zaostrzenie stanu zapalnego w jelitach, płucach i mózgu. Może to spowodować spustoszenie w gospodarce hormonalnej, problem z nadnerczami, zatrzymanie toksyn oraz chroniczne zmęczenie. Mając Hashimoto, jesteś bardziej narażona na insulinooporność. Z naszych obserwacji wynika, że nawet 40% osób z Hashimoto choruje również na insulinooporność. Zdecydowana większość nie wie, że może chorować, ponieważ nigdy nie zrobiła badań w tym kierunku. Jeśli, mimo leczenia, nadal odczuwasz objawy, sprawdź czy nie masz schorzeń współtowarzyszących. Powinnaś wykonać badanie glukozy, insuliny oraz krzywą cukrową i insulinową, jeśli lekarz o tym zdecyduje.

Sprawdź niedobory

Witaminy i minerały pomagają w codziennym funkcjonowaniu twojego organizmu. Prowadząc zdrowy tryb życia i zbilansowaną dietę powinnaś dostarczyć do organizmu wszystkie niezbędne składniki. Mając Hashimoto, jesteś bowiem bardziej narażona na pewne niedobory. Zaliczymy do nich przede wszystkim: witaminę D3, witaminy z grupy B, żelazo, ferrytynę. Stosując suplementację, poprawisz stan swojego zdrowia oraz zauważysz różnicę w samopoczuciu.

Alergie pokarmowe

Spożywanie pokarmów, których nie tolerujesz, może doprowadzić do przewlekłego zmęczenia oraz obciążenia jelit. Może występować u ciebie alergia np. na gluten lub produkty mleczne. Po wykryciu alergii powinnaś zastosować dietę eliminacyjną, która skutkuje powrotem energii.

Unikaj szkodliwych związków chemicznych

W paście do zębów, dezodorantach czy kremach znajdziemy kseonestrogeny. To związki chemiczne, które zaburzają funkcjonowanie układu hormonalnego i mogą powodować zmęczenie. Liczne badania wykazują, że codziennie jesteśmy narażeni na wiele źródeł tych związków chemicznych. Atakują nas z różnych stron: plastikowych butelek, spalin lub mięsa. Rozwiązaniem są produkty eko w postaci żywności, środków czystości, ubrań czy kosmetyków.

Odpowiedni trening

Aktywność fizyczna jest bardzo ważna dla zachowania zdrowia i pozbycia się chronicznego zmęczenia. Nie powinnaś jednak trenować zbyt intensywnie, aby dodatkowo nie osłabić organizmu i swojej wytrzymałości. Dla osób z Hashimoto szczególnie polecane są treningi anaboliczne, dodające energii i spokoju. Zaliczymy do nich jogę, gimnastykę słowiańską, tai chi czy qigong. Dobrym rozwiązaniem będą również regularne spacery na świeżym powietrzu, które dodatkową będą chwilą relaksu. Pamiętaj! Najważniejsze jest, aby aktywność, którą wybierzesz, sprawiała ci przede wszystkim radość. Nie rób nic na siłę i nie podążaj za modą na dany sport. Rób to dla siebie.

Sen

Odpowiednia ilość snu jest niezwykle ważna dla osób z niedoczynnością tarczycy i Hashimoto. Jeśli czujesz się zmęczona w ciągu dnia, powinnaś pozwolić sobie na krótką drzemkę. Nie powinnaś wstawać bardzo wcześnie, zarywać nocy czy kłaść się zbyt późno. Warto wyznaczyć sobie zdrowy rytm dobowy i spać przynajmniej 8 godzin.

Naturalne wspomaganie

Nieprzetworzona żywność pozwala na regenerację, dodaje energii, a składniki są przyswajane w łatwy sposób. Składniki takie nazwiemy tzw. superfoods i są one dla twojego organizmu naturalnymi dopalaczami. Zaliczymy do nich sok z brzozy, awokado, quinoa, amarantus, jagody goji czy spirulinę. Korzystne dla twojego samopoczucia będzie spożywanie węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym. Możesz codziennie pić filiżankę kawy, która wykazuje krótkotrwałe działanie pobudzające układ nerwowy. Z ilością kawy nie powinnaś jednak przesadzać, aby nie doprowadzić do odwrotnych skutków. Do diety powinnaś włączyć pikantne przyprawy: imbir, chilli, pieprz cayenne, które dodatkowo przyspieszają metabolizm i wspomagają procesy trawienia. Dobrym rozwiązaniem jest również czerwona herbata niwelująca uczucie zmęczenia oraz guarana zawierająca kofeinę. Pamiętaj, aby obserwować swój organizm i jego reakcje, po spożywaniu określonych produktów. Osoby z chorobami autoimmunologicznymi często mają problemy w jelitami (np. SIBO), a wtedy spożywanie takich produktów jak awokado, może być dla nich szkodliwe.

Wiemy, że przyczyn zmęczenia w Hashimoto może być wiele. Najważniejsze, abyś szukała swojego źródła. My również przez wiele lat zmagałyśmy się z tą dolegliwością. Dziś cieszymy się super zdrowiem, a przewlekłe zmęczenie odeszło w niepamięć. U ciebie też tak może być. Obejrzyj nasze szkolenia o tym, jak zdrowieć w Hashimoto i pozbądź się objawów choroby. Życzymy ci tego z całego serca.

Pokaż znajomym:
Facebooktwitterlinkedin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to top